maandag 10 februari 2014

Patroon babymutsje

Sinds ik kan haken (nu zo'n 3 jaar) heb ik al verschillende babymutsjes gehaakt. Ik vind het altijd leuk om een mutsje cadeau te geven als er bij iemand een baby geboren is. Het is niet zoveel werk en je hebt er maar weinig garen voor nodig. 
In de loop der tijd heb ik zelf een favoriet patroon samengesteld voor de mutsjes. Ik krijg veel vraag naar het patroon. Daarom lijkt het me hoog tijd om het patroon eens op mijn blog te plaatsen.



Ik gebruik voor de babymutsjes meestal katoen (Catania of Capri) dat geschikt is voor haaknaald 3 mm. In de winter is het beter om een wolliger draadje te gebruiken. Aan 1 bolletje van 50 gr. heb je meer dan voldoende voor het haken van 1 mutsje. 
Het mutsje is geschikt voor pasgeboren baby's.

Sluit de toeren niet af, tenzij dit aangegeven wordt. Het is handig om met een markeerring of een draadje de eerste steek van de toer te markeren.

Gebruik haaknaald 3 mm.

Afkortingen:
Hv. = Halve vaste
L.= Losse
V. = Vaste
Hst. = Half stokje
St. = Stokje

1. Haak 8 hst. in een ring.
2. Haak in elke steek 2 hst. (16 hst.)
3. Haak in elke 2e steek 2 hst. (24 hst.)
4. Haak in elke 3e steek 2 hst. (32 hst.)
5. Haak in elke 4e steek 2 hst. (40 hst.)
6. Haak in elke 5e steek 2 hst. (48 hst.)
7. Haak in elke 6e steek 2 hst. (56 hst.)
8 t/m 17. Haak in elke steek een hst. (56 hst.) Sluit de toer met een hv. in de 1e steek.
18. * 1 hst., 1 l. *. Herhaal * tot * tot het einde van de toer. Sluit de toer met een hv. in de 1e steek.
19. Haak in elke steek een hst. (56 hst.) Sluit de toer met een hv. in de 1e steek.
20. * 1 v., 3 l., 1 steek overslaan *. Herhaal * - * tot het einde van de toer. Sluit af met een hv. en hecht af.

Als het mutsje voor een meisje is, is het leuk om er bijv. een bloem op te haken. 



Patroon bloem: (Let op! Dit is niet het patroon van het bloemetje op de foto!)
1. Haak 10 v. in een ring.
2. * 1 v., 3 l., 1 steek overslaan*. Herhaal * - * tot er 5 boogjes zijn. 
3. Haak in elk boogje: 1 hv., 2 l., 3 st., 2 l., 1 hv.
4. Haak verder achter de blaadjes van toer 3! * v. om de v. van toer 2, 4 losse *. Herhaal * - * totdat er weer 5 boogjes zijn.
5. Haak in elk boogje: 1 hv., 2 l., 5 st., 2 l., 1 hv.
6. Hecht af en naai de bloem op het mutsje. 

Voor een jongetje zou je toer 20. weg kunnen laten en bijv. een ster op het mutsje kunnen haken. De link naar een patroon van een sterretje dat ik vaak gebruik vindt je hier: www.raumseelig.blogspot.ie 

Veel haakplezier!


LET OP! Dit patroon is bedoeld voor eigen gebruik en mag dus niet voor commerciele doeleinden gebruikt worden!
Wilt u het patroon op uw website delen? Plaats dan een link naar dit bericht!



29 opmerkingen:

  1. ha marije,

    de laatste toer lukt mij echt niet. zou je die voor mij toe willen lichten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt van het patroon van het mutsje ik ga het dit weekend proberen

      Verwijderen
  2. Hoi Marije,
    Ik kwam dit leuke mutsje tegen en zag het helemaal zitten om deze te maken. Ik heb haakgaren Catania en haaknaald 3 en ben met goede moed begonnen. Maar vanaf toer 8 gaat het denk ik toch niet helemaal goed bij mij. Je sluit dan de toer door met een halve vaste in de eerste steek. Dat heb ik ook gedaan. Moet je de toer dan weer beginnen met een losse. Dat heb ik niet gedaan, maar ben nu bij toer 16 en voor m'n gevoel kan er geen babyhoofdje in. Wat doe ik dan verkeerd? Ik hoop dat je mijn vraag wil beantwoorden. Hartelijke groet, arjannevv@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marije ,vraagje ik kom niet uit in toer 18 en 19 als ik 1hst doe + il en dan in toer 19 allemaal weer hst 56 dan heb ik toch veel meer steken ? Graag hoor ik van je groetjes Winny devrieswinny@gmail.com
    Ps wat maak je mooie dingen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoihoi! Bedankt voor het leuke patroon. Heb het mutsje al een paar keer gemaakt inmiddels! Veel leuke reacties op gehad. Dat wilde ik je even laten weten! Groetjes, Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Marije,

    Bedankt voor het patroon vam dit schattige babymutsje.
    Nu ik heb echter hetzelfde probleem als degene die op 29 september 2014 een bericht plaatste! Zou u mij ook nog een keer kunnen helpen, ik heb ook inderdaad het gevoel dat het mutsje te klein is doordat je op 56 stokjes blíjft.

    willekekloosterman_@hotmail.com

    Alvast bedankt!

    M.vr.gr. Willeke Kloosterman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook een probleem met het patroon en wel de laatste toer.Op de foto zie ik dat dit een soort van puntjes zijn,maar bij mij zie ik boogjes ondanks dat ik het patroon goed gevolgd en gehaakt heb.Hoe kan dit,zit er misschien een schrijffoutje in je patroontje?

    Ik hoop op een antwoord van je omdat ik hier geen antwoorden zie onder de vragen van de vorige vraagstelsters.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer dat er geen antwoorden worden gegeven op vragen over het mutsje.Op die manier heb je niets aan het gratis patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit vind ik ook ..het patroon is niet helemaal AF.er is iets vergeten
      ik zelf heb weer 2 toeren hst er bovenop gehaakt en probeer zelf puntjes te haken ...volgens mij gaat dat zo..om de 2 -3 steken 3 vasten in 1 steek.. probeer u dit maar ..

      Verwijderen
    2. een puntje maak je als volgt...
      haak 4 lussen en steek dan in de 1e lus van de naald.sla 2 steken over en herhaal...

      Verwijderen
    3. Dat is de picot steek. Op youtube staan er zat voorbeelden van. Ik ga het patroon nu haken. Als ik het lees denk ik ook dat er iets niet klopt! Ben benieuwd!!

      Verwijderen
    4. Jawel hoor, toer 20 is de laatste toer met de picotjes. Alleen moet er staan; 3 lossen dan een halve vaste in de eerste van de 3 losse, 1 steek overslaan.....herhalen tot het einde.

      Verwijderen
  8. Helemaal gehaakt zoals het patroon heeft aangegeven, prima gelukt! Leuk patroon..ga ik vast nog een keertje maken:)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super mooi!!!
    Al deze dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb je ook patronen van knuffeldoekjes??

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit mooie mutsje gemaakt, niet met katoen, maar met acryl en dan op naald 5. Nu is de maat prima, heb het even getest bij een kindje van 3 weken oud.
    Dankjewel voor het mooie patroontje 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marije,

    De laatste 3 toeren komen niet zoals je het voorbeeld hebt. Hoe doe je die precies? Groet Marlies
    Zie je reactie tegemoet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. tricotje: 3 losse, 1vaste in de eerste steek, dan 1 steek overslaan, volgende steek 1 halve vaste

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik kan alleen maar met véél respect dank je wel. Zeggen!!! Een oma uit België,zeg maar Marleen hoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Toer 18 moet zijn: 1 hst. 2 lossen haken, 1 steek overslaan, 1 hst. En zo de toer afhaken.
    Toer 19: 2 hst. in de 2 lossen haken=56 hst.
    Toer 20: 1 vaste, 3 lossen haken, 1 vaste in de eerste losse,( dit is een picootje) 1 steek overslaan en zo de toer afhaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. As reported by Stanford Medical, It is really the SINGLE reason this country's women live 10 years more and weigh on average 42 lbs less than we do.

    (And realistically, it has absoloutely NOTHING to do with genetics or some hard exercise and really, EVERYTHING to around "how" they are eating.)

    P.S, I said "HOW", not "what"...

    Click on this link to uncover if this brief quiz can help you decipher your real weight loss possibilities

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super gaaf mutsje maar hij is te klein. Heb precies volgens patroon gehaakt met catania en naald 3mm. Kun u mij zeggen hoe dit kan hij is te smal en te kort.
    Groet roelinde

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik had dat idd ook, als je volgens het patroon werkt, is tie te klein. Babyborn past 'm dan (dochter blij). Nu doe ik gewoon twee toeren extra meerderen en dan gaat het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super leuk mutsje dank u wel voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen